مطالب با موضوع واکسیناسیون دام

یکی از مهمترین ارکان واکسیناسیون در دامپزشکی، نحوه صحیح تجویز واکسن می باشد، چرا که تجویز نامناسب باعث شکست برنامه واکسیناسیون و شیوع بیماری های عفونی می شود. بنابراین شناخت اصول مدیریتی تجویز واکسن و به کارگیری درست این روش ها بسیار حائز اهمیت می باشد. ادامه مطلب

عنوان منبع: شناسایی عوامل خطر در دامهای سبک
نویسندگان: محمود دشتی زاده، حسن صادقی پناه، حسین خاج، حسین اسماعیلی و سیدابوطالب صادقی
تهیه شده در: مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور- دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی
دانلود فایل PDF

همانگونه که مستحضرید یکی از مهمترین اهداف سازمان دامپزشکی کشور توسعه تولید و حفظ بهداشت دام و حفظ سلامت انسانی میباشد که اقدامات وخدمات انجام گرفته دراین خصوص می تواند در نهایت منجر به خود کفایی کشور و سلامت جامعه انسانی گردد ، بـدیهی اسـت تحقق این مهم با انجام خدمات متنوع در بخشهای مختلف مرتبط با دامپزشـکی (پیشـگیری ، واکسیناسیون ، مراقبت های فعال ، پایش بیماری ها ی دامی خصوصا بیماری های قابل انتقال از دام و نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه فرآوردههـای خـام دامـی و...) امکـان پـذیرمی باشـد.
دانلود فایل PDF

واكسیناسیون بخشی جدایی ناپذیر از برنامه جامع مدیریت و بهداشت گله است. با این حال، در این روند شاهد آن هستیم كه تعداد بیماری‌هایی كه بازده و سودآوری گله را تهدید می‌كنند بیشتر می‌شوند. شاید مهمترین واكسن مصرفی در مراكز پرورش گاو شیری واكسن تب برفكی باشد كه گاهی فواصل دو واكسیناسیون علیه آن در برخی مناطق به كمتر از ۴ ماه می‌رسد. از سوی دیگر، ورود برخی بیماری‌ها به كشور تسهیل شده است. برای مثال، در چند سال گذشته شاهد رسوخ بیماری لامپی اسكین به كشور و واكسیناسیون اجباری با آن شدیم. ادامه مطلب

صنعت دام و طیور در ایران، از نظر سرمایه در گردش و میزان اشتغالزایی، دومین صنعت پس از نفت و گاز میباشد از این رو حفظ و نگهداری این سرمایه مولد بسیار مهم و ضروری است. واکسیناسیون یکی از ساده ترین، بیضررترین، کم هزینه ترین و موثرترین روشها برای مبارزه و ریشه کنی بیماریهای عفونی میباشد. یکی از معضالت و مشکالتی که جوامع با آن مواجه هستند وجود واکسنهای تقلبی در بازار مصرف میباشد. ادامه مطلب

امنیت زیستی در واحدهای پرورش و نگهداری حیوانات، شامل مجموع‌های از اقدامات مدیریتی و فیزیکی طراحی شده برای کاهش خطر ورود، استقرار و گسترش عفونت و آلودگی است. این امر مستلزم اتخاذ نگرش‌ها و اعمال رفتارهایی توسط ذی نفعان برای کاهش خطر در تمام فعالیت‌های مرتبط با زنجیره تولید است. پرسنل دامپزشکی که از مزارع بازدید می‌کنند، اغلب در تماس نزدیک با حیوانات آلوده هستند و بین مراکز مختلف نگهداری دام تردد دارند. خطر ورود و گسترش بیماری‌های عفونی توسط این افراد بالا است و ضروری است نه تنها خود اصول امنیت زیستی را به درستی رعایت کنند، بلکه به عنوان الگو در ارتقای نگرش و بهبود رفتار سایر ذی نفعان ایفای نقش کنند. ادامه مطلب